Saturday, November 1, 2008

Kenangan Bekerja Di Musim Luruh 2008

Sejuk dan kering, itulah senario yang berlaku pabila musim sejuk bermula.. taklah kering sangat, tapi kalau kita ni terdiri dari orang yang kulit kering macam saya, alamat gatal-gatalah badan dan kaki.. gatal mcm tak mandi (kat sini kami mandi ek, air panas lagi).



Suhu sekitar 13~18 deg celcius (paling rendah 11 deg celcius) memanglah nyaman. Tapi kalau angin datang dengan sepoi-sepoi bahasa, alamat memang sejuk.. Sesetengah orang berpandangan musim sejuk agak menyeronokkan, tapi tidak bagi saya, bagi saya banyak kelebihan tanah air kita yang tidak mempunyai 4 musim. Begitu bertuah tanah air panas dan lembap sepanjang tahun, Bersyukur saya jadi anak Malaysia.




Dalam kesibukan bekerja, sempat singgah di Masjid di Bandar Metropolitan Seoul, setelah jamak asar & zuhur, pergi melihat pokok pisang kaki yang tengah masak ranum di sekitar masjid seoul. Sekali tengok macam buah asam gelugor, 2 kali tengok macam pokok rambutan kalau pandang dari jauh, 3 kali tengok rasa macam nak panjat dan petik…. Tapi tak leh lah nak buat macam tu sebab tak jumpa AJK masjid, kalau tak laju saya sebat daa…


Perkataan Pisang Kaki tak pastilah mana datang nyer nama. Apa yang pasti tak macam pisang biasa, rasanya tak macam pisang pun. Mungkin buah ni datang ke Tanah Melayu masa perang dunia ke-2 sebab orang Jepun panggil buah ni kaki. Orang korea panggil kum. Perkataan pisang tu, kene rujuk UPM lah ekk, saya tak tahu…



Masa balik, sempatlah kawan saya singgah beli di lori kecil jual buah ni semata-mata. Mintak sebijik…. Hehhehe… nak rasa…. Sedap, manis…

Buah tangan? post blog ni kira buah tangan ek… eheks..

Bubye

No comments:

Related Posts with Thumbnails