Wednesday, March 25, 2009

Pengurusan duit- Pentingnya Penama Waris

Anda semua mesti ada mencarum KWSP kan, sikit atau byk tak kisahlah..Tapi ada penama tak???

Kalau tak ada lekas2 letak penama kat kwsp, insuran ataupun mana-mana pelaburan anda sebab kegagalan memberikan penama itu akan membolehkan asset si mati dibekukan sebelum di bawa ke mahkamah(harap tak silap) dan amanah raya (berdasarkan pengalaman aku lerr). Proces pembahagian harta ni biasanya memakan masa lama kadang-kadang bertahun-tahun jika tidak ada persetujuan pewaris.

Fakta,: kes tanah wakaf perkuburan kampong aku tak close walaupun dah 11 tahun pewakaf itu meninggal dunia disebabkan tiada persetujuan saudara simati..

Bukan senang nak urus harta si mati ok (otey..)…

Apabila seseorang itu meninggal, semua harta akan dibekukan, (ini berdasarkan kawan saya yg bulan Nov 08 lepas, kematian isteri), kecuali

Pampasan Takaful/Insuran ~ Sekiranya simati ada meninggalkan penama. Kalau tak ada kene masuk amanah raya dan bukan mudah untuk urusan tersebut. Wang pampasan ini tak wajib di zakat
KWSP ~ Penama akan terima wang tersebut 100%. Sekiranya tidak ada penama, suami atau isteri akan dapat 30% sahaja dan bakinya akan masuk ke amanah raya lah jugak jawabnya..


So, cek harta2 yang bakal di Freeze…

Kereta kesayangan anda (yg masih ada loan)- Kalau semalam anda RIP (jahat betul ayat aku), siapa yg akan tuntut kereta tu? Bengkok Bank…
ASB… eloklah tu dari Amanah Saham bumiputera kepada Amanah Raya Berhad.. 2-2 amanah…
TH (tabung haji),ASW, CIMB dll.. nasib yg sama spt ASB..
Rumah, mmg ada MRTA. Cek balik ada penama ke tak? Rasanya tak ada dan kene masuk juga ke amanah raya??? Huhuhu..
Tanah? Sama mcm rumah, sama mcm kes bapak aku…
DLL anda semua cek sendiri…

So conclusion, kalau tak ada penama, pewaris akan menghadapi masalah untuk menuntut wang si mati… Penat tau naik turun tangga amanah raya tu.. Berbiliion2 asset dan duit kat amanah raya tu tak dituntut tu pasti bertambah2..

For my loyal client, cek dalam polisi penama anda, cek nama dengan betul dan IC mereka. Kalau nak tukar penama, please let me know and I will contact your shortly.

Then, for all my loyal client , thank you for support me?


Ciri2 penama yang saya syorkan…
Cari mereka yang boleh anda percayai, husband/wife especially. Kalau boleh jangan letak penama itu anak kecil sebab kalau letak penama anak kecil, duit itu tak dapat digunakan walaupun untuk persekolahan anak itu kecuali setelah umur dia 18thn bagi sesetangah bank (kalau tak silap)
Untuk penama, anda adalah pemegang amanah, bukan untuk enjoy katak.. Jujur itu anda sendiri yang dapat mengukurnya..
Bukan Mohd Yassin Ali. Tak ‘bisa tidur malam nanti di buatnya. Huhuhu, gudnite..

2 comments:

kuizikel said...

rumah ada penama ek? aku ingat kwsp je dulu masa awal2 keje, aku letak nama abah aku 100%..hehe

~tuah.rimbun~ said...

rumah tak ada penama...
so, kene masuk amanah rayalah..

Untuk kwsp, in my idea jika dah ada baby nanti, letak nama husband sbb if anything happen to us, husband yg kene take care for our baby rite..

The power in your hands.....

Related Posts with Thumbnails