Tuesday, March 10, 2009

Lipatan sejarah lepas..

Sesuatu yg tidak kita ketahui, tetapi mungkin kita pernah merasakan kejadian ini...






aku pernah disapa oleh kawanku, "pernah seketikanya telinga kita berdengung, secara tiba2 dan hanya kita yg dpt merasainya... kau tau tak kenapa sin??"
"manalah saya tau abg bad...."
-" hayat kita ini ibarat daun di pohon syurga, setiap kali helaian yang jatuh, bermaksud semakin kuranglah hayat kita yang tinggal.. mungkin tinggal sedikit..
telinga aku baru jerr berdenggung, dah tak lama kot ajal aku...""
Remy mencelah... " apa2lah ko ni bad.. ada ke ckap mcm tu!!!.."..

gurauan itu mungkin tiada erti yg mendalam dlm hidup kalian, tapi selepas lebih kurang 2 minggu, abg bad telah menghembuskan nafas yg terakhir seawal 6.50pagi di padang landansan kapal terbang (kecemasan) di pekan setiawan ketika berjogging, akibat sakit jantung, tiada siapa yg tahu....




2 minggu selepas itu.. di lokasi yg sama & sahabat2 seangkatan kerja..

Jam 10~11 pagi..
"Din tu, entahlah kedekut sgt, minta rokok sebatang pun dah pandang semacam jerr"... Aku melemparkan peraasan yg kurang waras kpd din, yg beberapa bulan baru ku kenali...
"Din mmg mcm tu... Dia pergi dork yard (dermaga kapal) repair enjin kapal dengan roslan & abg nuar pagi ni"" ujar abg razak..
" patutlah saya tak nampak..."


Jam 11mlm..
Walaupun penat dan tanpa air con, aku tak bisa tidur dalam van mayat yg laju berdesub di sepanjang highway utara selatan...
Perjalanan dari Setiawan sehingga ke rantau negeri sembilan, bukan satu perjalanan yg dekat..
mmg kebal pemandu ini kerana hanya singgah sebentar di tol senawang untuk membuat sedikit hajat..


Dalam hingar-bingar di van mayat..
bibirku berbisik, "hanya sedikit yg dpt ku sumbangkan untuk mu din, meneman mu dari setiawan hingga ke liang lahat di dalam van jenazah ni...

maafkan aku din...
ketika tubuhnya hendak di simpan sementara di liang lahat, darah membasahi kain putih bersih.. abg razak mengambil tanah dan di sapukan keseluruh tangannya seakan kain buruk, dan di taburkan ke liang lahat semula....


2.45am
semua tugas kebumi sudah selesai, ku gumpal 7 ketul tanah dan tu lemparkan sebijik demi sebijik sambil ku bacakan ayat pembukaan Al Quran satu persatu..


5.30am
ketika berhenti di stesen petronas, ku beli sekotak rokok marlboro 14, ku hisap perlahan demi perlahan..

maafkan aku din...

berkali- kali ku katakan, kebanyakkanya di dalam hati dari saat ku lihat tubuhmu membujur di rumah mayat hospital hinggalah ke liang lahat...

maafkan aku din... semuga kau terima kemaafan ku..

~ lipatan sejarah ku awal tahun 2004~..




Sabtu lepas,ketika awal pagi, satu phone call aku terima..
"wak tor tengah nazak sin"...

Ketika tengah hari, satu sms menyapa ku...
" wak tor dah meninggal sin..."

aku tak dpt hadir pengkebumiannya kerana keadaan masa yg tidak mengizinkan..
hanya kenduri arwah sebagaimana gambar di atas... (asli bukan cetak rompak tau)

Alfatihah untuk Hj Kastor Bin Saian..

"Andai ku tahu, kapan tiba ajal ku...
Ku akan memohon kau panjangkan umur ku..."

"Andai ku tahu, kapan tiba masa ku...
Ku akan memohon tuhan jangan kau ambil nyawa ku..."


"Aku takut, akan semua dosa2 ku..
aku takut, dosa yg terus membanyangiku..."

~tuah.rimbun~
setiap yg bermula pasti ada akhir
kecuali Allah..

1 comment:

Blogger said...

VaporFi is the highest quality electronic cigarettes supplier on the market.

Related Posts with Thumbnails