Wednesday, February 18, 2009

Zakat & rokok...

Aku memang Jahil sikit dalam ilmu agama...
Sekolah Agama dulu aku banyak sangat meniru kot...

Tadi siang ada email, skim potongan gaji bayar zakat...
Dengan penuh yakin aku pun buat potongan RM30/m sebab itu rasanya nilai selesa untuk permulaan.. (maaf kalau tak senang baca statement ni)...

Dan hantar ke HR, by hand biar cepat proces....
dan Exec HR tu pun tengok... dan tanya sikit kat aku...
ni kira mcm tak betul... tengok balik jadual yg saya email tadi...
Jadual pembayaran Kaedah pertama...

Dan aku pun kira balik...
enmm, sepatutnya bayar RM50..
kira sekali lagi... RM55/m-lah..
Oooo, byk ni ke???

Sebenarnya berat sikit bila Rm50/m untuk saat ini...
sebab sejak pindah ke seremban kos perjalanan kalau naik
saga... RM50/day
Myvi (gas) RM30/day
(all cost include tolls fees)..

Permonth... RM 1,000 ~ RM1,500
kalau gaji kasar RM3,000/m, balance??

Tetiba teringat rokok...
aku malu sebagai seorang perokok..
biasanya aku akan mengelak dengan orang yg tak hisap rokok ketika aku hendak menunaikan hajat itu....
kenapa aku hisap rokok, usahlah tanya...
sejuta alasan akan ku beri...
Kepada mereka yg bebas rokok...
usahlah kamu menasihati untuk mereka untuk tidak merokok..
tapi berilah dorongan untuk mereka kurangkan merokok lantas mereka turut bebas merokok..
Adakah kamu faham maksudku???

Alhamdulillah tahun ni niat makin kuat nk berhenti merokok..
Harap suatu hari nanti tercapai.. mungkin sblm usia 30,
atau lagi awal.....
mungkin 3 bulan lagi...


Rokok.....
semuga aku dpt berubah...

Zakat...
kini ku dapat selami sedikit bahawa harta yg aku ada tika ini bukan 100% mutlak milik ku...
walaupun aku berasa agak kekurangan dan kadang2 berasa kesempitan....
semuga aku dapat mendidik diriku menjadi lebih baik dari sebelum ini..

muga esok hari yang paling indah untuk keluarga ku dan semua...

5 comments:

amoi said...

apa maksud ni ek? "tapi berilah dorongan untuk mereka kurangkan merokok lantas mereka turut bebas merokok.."

hehe...go go caiyok! berhentilah merokok untuk kesihatan anda..sayangi keluarga anda...

oh pasal zakat tu better bayar bln2...tade la terasa sgt bila nak bayar lamsam...lagipon zakat kan boleh tolak tax :)

~tuah.rimbun~ said...

buat amoi...

maksudku...
sesentengah org punyai niat murni untuk menegur untuk stop smokin, tapi kami rasa mcm kene perli...
betul ke ayat ku ini???

terima kasih atas dorongan,,,

PEACE! V(^^)

blackpurple @ jowopinter said...

Alhamdulillah. Aku bukan perokok. :D

Mohd. Nazrol Hisham said...

oit!! brenti la merokok?...hehehe

Mohd. Nazrol Hisham said...

oit sinn...g la brenti isap rukok tuh...heheheh

Related Posts with Thumbnails