Tuesday, February 2, 2010

Sri Nilam- Market value & home loan

Cerita sri nilam masih belum close lagi... enmm, betullah kata org, urusan jual beli rumah bukan sekejap... since bulan nov 2009 sampai masuk bulan feb 2010 ni, status belian masih tergantung kat state goverment. harap2 state gov bermurah hati utk luluskan belian rumah ini...aminn...

sekadar nak share, rumah sri nilam yg aku apply loan tu sebenarnya atas nama wife aku,apply loan dgn public bank for the first, konon interest yg terbaik.. officer public bank tu kata MV dia kata cuma rm65k. harga belian sebenar rm63k(still below market, tapi aku tulis dlm snp rm70k. tapi officer bank kata loan adalah 90% drp rm63k, follow resit belian yg di keluarkan oleh lawyer. officer bank tu pun kata, dia x kasi utk buyer mark-up loan.. x best betul lah , bukan follow apa yg kita org mau spt snp, x mesra alam betul, wife aku cukup meluat sbb layanan x mesra.. cakap mcm tak ikhlas jerr.. aku jugak yg kene call oficer bank tu w/pu loan tu wife aku yg nk apply..aku yg jadi org tgh..

so, moralnya, kalau nk aply loan & mark up, jgn sampai tahu officer bank tu yg korang dah mark up, nanti mcm2 alasan depa nk suroh kita keluar duit 10% tu...

so, pas dr apply loan bank awam tu, aku try ke cimb & eon bank.. eon bank tu layanan mesra tp dia kata MV kat sri nilam cuma rm65k.. loan rm58k.. x leh lebih... aku mtk loan rm60k dia kata xleh jugak.. so aku berdiam diri... seminggu lepas tu dia kata loan utk rm63k tu depa terima... so sekrg kami tgh tgu offer letter...

dalam masa yg sama jugak, aku ada apply loan kat cimb, sekali datang jerr terus boleh buat loan rm63k (MV rm70k).. siap offer utk 40 thn punya loan... so, aku pun apply jugak bg pihak wife aku... tgh tgu offer letter jugak.. hopefully everythings are fine...

ni pergalaman pertama aku mencari loan yg terbaik belian rumah... w/pun ni belian rumah yg ke 2, tp yg dulu tu aku cuma sain buta... buat dgn rhb... bagi aku rhb home loan x berapa menarik time ko nak jual rumah... sebab mcm rumah kami tu kalau nk jual b4 5 years, kene penalti almost rm10k, padahal bank lain rm5k jerr... interset tinggi plak tu... x mesra poket aku...

ha, itu aje yg aku nak share... bulan feb ni aku dah pun pindah tempat keje baru,kat shah alam, kkompeni apa? korang tgklah tag nama aku tu.. x sangka aku kembali ke dunia automotive.. belum masanya utk aku jadi businessman.. nt, aku jadi jugak bisnessman yg berjaya, cuma belum tau bila...sekrg ni, wife aku still keje seremban,aku terpaksa jadi weekend husband, 1st mlm tido tanpa anak bini disisi, 1 jam jugak aku guling2 sbb mata x mau lelap...

sebagai motivasi utk aku, aku paparkan gambar perbezaan aku semalam dan 6 thn lepas... aku dah gemok, aku x suka gemuk, so pas ni aku nak mengkuruskan diri pulak, aku nk cari buku cara2 utk kurus, makan la apa2 benda yg patut... nk slim gitu. hahahha...
utk insuran pulak, Feb ni aku cergas semula....tunggu... aku datang ni..



gambar kiri adalah gambar terkini, alamak, aku da gemok..

4 comments:

ANAKIRANA said...

letih gak kan beli rumah
beli dari dev lagik senang dari subsale

pastu dlm byk2 bank..officer ublic bank ler plg kerek sekalik
dah layan mcm tak mau layan..ckp tak tgk muka..
soal siasat mcm2 ..
last2 smpai skrg tak update apa pon..asben pon malas nk folow up sbb kami dpt bank lain yg lagi bagus service

~tuah.rimbun~ said...

kirana...
bank awam, tu sbb layan kita pun layan ala2 rakyat biasa...
public bank mcm tu kot, target dia ikan2 besar jerr kot, ikan2 kecik2 depa malas nk layan..

kirana & husband pilih loan bank apa ek??

ANAKIRANA said...

amik ocbc ...dia bg valuation plg tinggi..

semalam baru public call bitau dah lulus...lama gilerrr
dah seminggu sign LO ngn ocbc
dia bagi valuation sama ngn ocbc..tp margin 70% jer sbb rumah tu dia kata utk investment walaupon kami bitau kata nk duduk masa mintak dulu ni

~tuah.rimbun~ said...

ernmm, financing 70% shj drp snp?
rendahnya, kene keluar duit sendiri lah..
berapa yea harga tiara bay apt yg kirana belitu ?

Related Posts with Thumbnails