Friday, December 12, 2008

Kanser Payudara & adik Fatin (Kisah Benar)

Rintik hujan yang turun hampir sejam lamanya tadi kini semakin reda. Wajah Fatin yang agak keruan tadi kini berubah semakin cemas dan kebingugan. “Mana ibu tak sampai2 lagi nak ambil Fatin ni… “ hati kecil berkata-kata...

Selangkah demi selangkah Fatin menuju ke rumahnya, walaupun hanya sekitar 1km jauhnya dari rumah tapi ianya agak getir baginya yang baru berusia 10tahun. Selalunya sudah menjadi satu kemestian ibu akan mengambil Fatin pulang dari sekolah kerana satu-satunya laluan ke sekolah itu telah meragut ramai nyawa sebelum ini. Ibu sangat-sangat mengambil berat tentang Fatin kerana Fatin satu-satunya Intan Permata ibu, jantung hati bagi ibu tunggal ini…

Ibu......... Ibu..............., fatin memanggil-manggil ibunya sambil menangis sejak mula berjalan pulang dari sekolah tadi.. Pintu rumah ditendang dengan kuat, namun ibunya masih tidak menyahut panggilan Fatin. Fatin bergegas ke dapur, semakin kuat dia memanggil ibunya.... “ibuuuuuuuuu, ibuuuuuu......”

“Eh, anakanda dah balik?, maaflah ibu tak perasan, ibu mengatuk sangat”, ujar ibu kepada fatin. “Ibu tido?, kenapa susu tu tumpah kat kaki ibu dan dan biskut bersepah sana-sini? Macam budak kecik belajar makan... Ibu pengsan ni....”

Sebahagian babak yang kak su cerita kepada ku, tentang apa yang terjadi semasa bulan puasa 2008 yang lepas....

Kak su disahkan menghidap barah payudara sejak 3tahun lalu. Salah satu payudaranya telah dibuang, 3 tahun lalu atas nasihat doktor. Kesengsaraan 4 tahun lalu tak dapat ku ceritakan kerana pada masa tu, aku masih belajar dan tidak ambil tahu pasal orang sakit (tak ambil port)

Keadaan kak su kini bagiku amat membimbangkan, pada hari raya aidilfitri yang lepas, sedang asyik aku memetik buah pulasan (mak suruh petik), tiba-tiba kak sue menyapa aku dari belakang.... Agak terkejut jugak aku sebab tiada sehelai bulu kelihatan pada wajah kak su, dalam hati aku terdetik, ‘Sah kanser payudara datang balik’. Lantas aku bertanya kepada kak su...

“Apa kabor kak empang (gelaran kak su)” aku menyapa...
“Enmm, tak berapa sihat lah, badan lemah, penin2 mcm nak tumbang, tapi raya ni kene jalan jugak....” balas kak sue... (Faham sgt aku maksud dia tu)
“kak empang buat kimoterapi lagi ek?” aku bertanya...
“Ha`ah, sekarang kanser akak ni dah teruk, dah merebak ke paru2 & tulang sum-sum, akak dah masuk 12th cycle buat kimo” (Terkejut sangat aku bila dia kata macam tu)
Lepas tu dia berbisik semula....
“Doktor kata akak dah tak lama sin”, bersahaja kak sue berbisik.. relax sambil petik pucuk sayur untuk masak asam pedas”...
“Mintak sikit sayur ni, sedap kalau campur asam pedas dan masak pindang”...
“ambik lah kak empang, nanti saya ambilkan plastik” balas ku.

Selang beberapa hari ketika pulang ke KL, ketika leka memandu, aku teringat ayat-ayat perbualan aku dengan kak su....

1. Doktor cakap kak empang tak lama lagi. Kuman kanser yang serang paru-paru tu tu dapat dikawal tapi kuman yang serang tulang sum-sum tu tak dapat nak kawal... Serah kepada tuhan sajalah Sin... Doktor pun tak dapat nak buat apa...
2. Fatin balik sekolah, akak dah pengsan. Tak sedar bila pengsan dan bila masa pulak biskut bersepah. Biskut bersepah sana sini. Rupanya lebih sejam jugak akak pengsan.
3. Fatin (11tahun) sepanjang bulan puasa dia tak sekolah... Jaga akak kat hospital Muar...Semua cikgu dah tahu..
4. Bila akak sampai hospital, ubat yang doktor janjikan tu tak ada sebab orang yang bancuh ubat tu balik awal, bersiap nak raya.. Apalagi, agak mengamuk kat hospital, sampai pegarah hospital tu akak marah... Nasib baik lastly dapat jugak, 1 jam akak mengamuk... Terdiam semua orang, pegawai yang dah balik tu datang semula buat ubat untuk akak. Ada pesakit lain yang sama-sama tunggu (yang sama kes mcm akak dapat jugak ubat)

Melihat keperitan kak su dan anak tunggalnya Fatin memang benar-benar menyentuh hati. Keadaan kak su adalah kritikal (termasuk 36 jenis penyakit kritikal dalam polisi insuran). Sudah terlambat untuk kak su ambil insuran. Walaupun hospital kerajaan dapat memberikan rawatan, namun mutu perkhidmatan dan long queing (giliran yg sgt panjang) merupakan isu besar di situ..


Enm, Syukur Alhamdulillah aku masih dikurniakan kesihatan yang baik sehingga sekarang, dan Insya Allah seterusnya.
Untuk kak Sue, semoga dia dipanjangkan umurnya. Kuat & tabah untuk menghadapi dugaan Allah. Untuk Fatin, pak cik doakan semoga Fatin sentiasa dilindungi Allah.

Tapi bila aku terkenangkan Fatin, anak ibu tunggal, tiada bapa, dan ibu sudah beberapa tahun tak bekerja, macamana kehidupan dia sekarang dan apa yang berlaku jika ditakdirkan semalam ibunya kembali disisi tuhan? Nilai RM50 yang ku berikan tu terlalu kecil jika dibandingkan dengan ujian Allah yang melanda mereka, hanya itulah yang mampu ku beri....

Jika anak kita berada dalam situasi Fatin, adakah anda fikir Insuran itu penting tau pun sebaliknya, fikir-fikirlah...

Selamat Malam
~tuah.rimbun~


Gambar kalau ada nanti saya sertakan, setakat ini belum dapat ambil gambar kak su dan Fatin

No comments:

Related Posts with Thumbnails