Tuesday, December 11, 2007

Melangkah ke suatu alam yg baru

As'kum
Hai, apa kabar semua...
dah lama rasanya tak menulis dalam laman blog ini
sibuk pun ada, yelah project Proton tengah rancak dgn model barunya, insya Allah dalam bulan Jan 2008 akan keluar....

Hari ini adalah hari yg agak seronok bagi diri saya sbb saya baru jerr lulus ujian PCE & CEILI dalam merongak langkah sebagai ejen insuran selepas ini
Esok saya akan submit keputusan dan menguruskan pendaftaran dibawah Pridential, moga2 ini menjadi satu lembaran yg baru dan baik bagi diri saya....

Tentang perniagaan, rancangnya nak beli & bela itik di kampung...Banyak betul halangan, yelah kita mtk tlg mak dan adik (karim) utk jalankan...
Kolam kecil yg dah lama tak digunakan di gunakan untuk itik beriadah dan bermandi manda, reban ayam yg dah tak digunakan (sbb ayam tido atas pokok sek ni) akan saya gunakan utk itik berteduh, kene repair sikit dia punya bumbung... Modal dalam rm 100-150 utk 4 ekor itik dan pagar mata punai.... Itik sek pun mahal jgk, harga hidup RM8/kilo.. saya plan nak bela itik jawa selepas mendapatkan nasihat daripada ibu saya... ibu saya suka itik sbb dia byk bertelur...

Keinginan saya utk bela itik/binatang ternakan ni sbb saya sedar sek ni, pasaran itik, ayan dan produknya mahupun sayur-sayuran terdedah dgn bahan pemangkin (baja ke, cepat gemuk ke dll) ini sebenarnya tidak baik utk kesihatan... kan byk jenis sakit sek ni, kanser lah, janung lah dlll... Sapa yg nak sakit?? kene bedah dah la seram, sakit plak tu... tak nak lah...
sesapa yg belum ada insuran, dapatkan insuran secepat yg mungkin kerana semakin hari, premiumnya semakin bertambah. Jika terdapat kemuskilan, hubungi saya, saya segera membantu....

Time kita sakit, mudah mulut kita menyebut Allahu Akbar, Astaqfirullah, dll tapi masa kita sehat, selalu kita lupa... Teemasukalah saya... Kenapalah kita sangat mudah lalai???? Sedikit tazkirah utk kali ini...

oklah, nanti kalau projek itik saya dah berjalan saya akan sertakan gambar... dan gambar2 lain yg menarik...
Waasalam...

5 comments:

Anonymous said...

Selamat datang ke dunia blog wahai bakal usahawan tani.

Seperti anda, saya juga bercita-cita kaya melalui industri pertanian dan asas tani.

Jika tidak ternak itik, ternak lintah pun lumayan. negara China memerlukan 30 tan lintah hidup sebulan. Harga kontrak ladang RM 60 hingga RM70 sekilogram.

Lawatlah blog usaha tani saya http://zamri-usahatani.blogspot.com

Sebagai ingatan bersama, apa pun usaha yang dilakukan biarlah 'syariah compliant', dengan itu diharap anda menjual takaful dan bukannya insuran konvensional.

Sekian.

ruslina said...

looking forward for your itik project!

ruslina said...

there's some spelling mistakes, please edit your post, :)

~tuah.rimbun~ said...

Dear miss Ruslina..

Terima kasih atas galakan project itik tu. Tapi saya buat sekadar bersaha kerana ini projek sambilan dikampung, mungkin ambil masa yg agak panjang... Apa-pun, terima kasih atas galakan...

Regards
Tuah.rimbun

~tuah.rimbun~ said...

As'kum

En zamri.. Enmm, sangat bagus cadangan itu, bela lintah.. Insya Allah saya akan cuba cari info yg terkini pasal ternakan lintah.. Buat masa ini, saya belum boleh buat kerana still tinggal di apartment.. Tapi kalau amat berbaloi, kenapa tidak saya pindah di kampung dan jalankan bisness ini..

Terima kasihhhh(alley cats)

tuah.rimbun

Related Posts with Thumbnails