Thursday, October 8, 2009

Survey rumah


beberapa hari lepas aku se-famili pergi tgk satu rumah (lokasi aku bgtau bila dah confirm beli nanti)

dari seremban, ke sg buloh... jauh mmglah jauh tapi ada sedikit drama, sbb duduk kat RnR sejam, wife aku cirit...
tak pe, ank aku tak meragam sgt masa tu, aku layan baby dlm kereta aje..


amrina dah nak masuk 5 bulan...



sampai ke lokasi lebih kurang dlm jam 8.30pm, wife aku duduk kat kereta dan aku tgk rumah tu.. rumah ni kira sub sale, aku belum bersedia nk masuk auction, sbb cash belum betul2 ada... kalau cash tak cukup, bank loan tak berapa ok , alamt burnlah duit bid auction tu nanti..


ruang tamu nampak menarik w/pun kecik skt



dapur yg simple, ok apa...

actually utk tahun ni mmg aku target nk ada 1 rumah sewa, aprtment ataupun rumah flat.. rumah yg ada dlm gambar ni rumah low kos.

dah ada tenant, lokasi bagi aku ok, tapi aku kene tanya kpd yg pakar pasal lokasi ni

enviroment ok, suasana ok, ada privasi

still ada +ve cash flow, tapi margin agak sikit sbb sub sale & sewa agak rendah, Rm300 sebulan,

kene study betul2, sbb kalau overdemand pun bahaya jugak... rumah tak tersewa, sakit nanti kita org...


kalau korang ada idea, share2 sikit kat sini

thanks


Thursday, October 1, 2009

Salam pasca Lebaran..

sekarang dah seminggu lebih pas raya...

aku byk menggunakan masa aku kat rumah kerana menunggu berbagai benda dari internet.

w/pun mobile internet ada, tak puas lah...

tapi sejak akhir2 ni aku lebih suka jadi "silent reader" drpd active blogger..

kenepa? sbb, biasalah, konflik dlm diri (bukan dgn isteri tau)


apa-apa pun kita layan gambar kat bawah


Alhamdulillah, niat aku yg ku simpan sejak 3 bulan yg lepas akhirnya terlaksana pada hari raya ke 4, aku target nak buat 4 kali tahun ni, tapi kene nurse suroh simpan dulu 3 bulan, maknanya, penghujung bulan 12 aku dah boleh nak buat kerja amal yg tak seberapa ni.
aku target nak sign up derma organ, tapi aku tak tau bila?....
"you will never be there if your mind not reach first"..
mind aku dah sampai untuk jadi sebagai penderma organ, tapi belum sepenuhnya
Insya Allah, suatu hari nanti..
bekalan untuk akhirat..
Lebaran kali ni, enmm untuk sedara mara sebelah wife aku semuanya sehat..
tapi sedara mara sebelah aku, enmm agak memeranjatkan dan penuh keinsafan..
tak daya aku nak menulis disini, mungkin kalau bersembang aku boleh ceritakan.. tak seronok nk bercerita sedih dlm blog.. cuma aku summarykan dlm key word aje ek..
kanser usus & mereka yg di tinggalkan
survival from kanser payudara stage 3
isteri patah tulang bahu + husband yg lumpuh & tidak boleh berfikir waras
mati kubor sempit
anak kematian ibu yg di abaikan
putusnya bantuan wang zakat (ukur baju badan sendiri)
husband yg malas bekerja
isteri curang, anak 3
dan yg ini, selalu kita dengar
rebut duit pusaka
makan harta anak yatim (org kata tu sbb dia buta sebelah mata, wallahualam)
si polan tak dpt harta pusaka, kenapa yg lain semua sedara dpt
rebut tanah pusaka
susuk penarik wajah berseri & bukak sekeping bumbung rumah
ilmu penunduk (betul ke) & jin yg di tinggalkan..
pajak geran tanah kat balai polis untuk jamin org, & ada kot yg tergadai
semua cerita2 di atas, aku jadikan teladan & pengajaran
aku hanya dengar & berfikir, dan rumuskan sambil pandu kereta
mintak dijauhkan dari semua bala bencana & ujian berata seperti itu
amin
raya untuk tahun ini, byk jugak lah aktiviti yg tak dpt aku nak joint
network telefon x berapa ok, menyebabkan aku tertinggal bas + busy
secara keseluruhannya, aku seronok raya
kenapa?
nanti aku akan ceritakan dlm entri baru..
salam penuh keinsafan
~tuah.rimbun~

Wednesday, September 16, 2009

Salam Aidilfitri


assalamualaikum....


Buat sahabat semua, Ramadan al-mubarak kini hampir ke penghujung..

Syawal kini kian menjelma...


Untuk kali ini, 1 syawal kami akan berada di Banting, dan mungkin 3 syawal kami beraya di Muar...

Untuk sahabat semua, di jemput bertandang ke rumah kami di Senawang, ataupun di banting, ataupun di Muar...


Entri ni adalah yang terakhir buat ramadan ini, kerana sebantar lagi saya akan menyusuri hiruk pikuk metropolitan kuala lumpur, mencari rezeki hinggalah ke takbir subuh pagi syawal..


Buat client2 saya (Prudential), terimalah kad ucapan salam aidilfirti yang tak seberapa, yang saya kirimkan suku purnama yg lalu. Kad salam Aidilfitri sebagai tanda Terima kasih yang tak terhingga atas kepercayaan dan sokongan kalian...


Buat sahabat2 blog, silent reader, geng PMC, staff Prudential, agen2 agensi SIXMA GROUP, dan lain2 agen Prudential,

di sini saya mewakili semua ahli keluarga saya menyusun jari meminta ampun dan maaf atas segala kesilapan kami, kekasaran, ketidak senangan dan sebagainya samada yang lahir ataupun sebaliknya...

Jika ada makan dan minum, harap kalian dapat merelakan dan menghalalkan...

Buat sahabat2 PHN, Proton, Burnmark, Autokeen, Ingress, OSI, ACEC, Miyazu, dan semua kenalan pekerja sektor Automotive Malaysia, maafkan saya kerana tahun ni saya tak dpt nak berjumpa seperti tahun2 yg lepas bagi menunaikan hajat bagi memohon kemaafan secara berhadapan.. saya doakan kejayaan karier anda semua...

Buat bos yang baik hati, kak Nik, Nik Azlan dan 'Del', maaf zahir batin dan terima kasih atas dorongan dan sokongan kalian semua...

Salam Aidilfitri, penuh rendah diri dari saya sekeluarga...

Mohd Yassin Ali
Norisah Binti Abdul Karim
Amrina Rasyada Binti Mohd Yassin

Thursday, September 10, 2009

Kesederhanaan apa yang kamu cari?


selamat memasuki 10 mlm terakhir ramadan, rebutlah peluang ini (mlm seribu bulan) sebelum kita terlepas, terutamanya diri aku sendiri....


ok, untuk entri kali ini, sebenarnya dah pernah aku share dlm blog ini pada tahun lepas, tapi kali ini saja nak represent sebab, repetition is the best teacher... rite?..


ok, just baca dan hayati, kalau nak komen apa2, sgt2 dialukan..

sekadar gambar hiasan



10 cadangan saya untuk model bersederhana ialah:



1. Pendapatan saya mestilah cukup untuk membayar rumah tempat saya tinggal, sebuah atau dua buah kereta, bil-bil utiliti. Malah terdapat baki 10%-20% untuk saya simpan daripada keseluruhan pendapatan untuk tujuan hari tua dan kecemasan. Yang paling penting saya tak perlu meminta-minta.

2. Saya mempunyai simpanan pendidikan untuk anak-anak saya

3. Saya mempunyai insuran/takaful perubatan untuk saya dan keluarga

4. Saya mempunyai simpanan tunai kecemasan sebanyak RM 50,000.

5. Saya mempunyai simpanan RM 100,000 di dalam bentuk pelaburan di tabung-tabung amanah.

6. Saya mempunyai dua buah hartanah berbentuk rumah yang disewa tidak termasuk rumah yang saya duduk.

7. Saya mempunyai simpanan KWSP/simpanan hari tua yang berjumlah RM 1,000,000 sebaik sahaja saya bersara pada umur 60 tahun yang boleh menjana pendapatan pasif RM 8,000 sebulan selepas bersara supaya saya tak perlu memohon bantuan kewangan daripada anak-anak saya.

8. Saya mengerjakan haji pada umur 45 tahun atau lebih awal. Saya dan isteri melaksanakan umrah setiap 3 tahun jika umur kami panjang.

9. Selepas bersara, dengan wang simpanan saya, saya boleh memberi pinjaman pendahuluan 20% untuk anak-anak saya membeli kereta atau rumah supaya mereka tidak perlu membuat pinjaman persendirian yang dikhuatiri berunsur riba. Saya boleh memberi pinjaman kepada mereka wang saya sekiranya mereka tiada duit tetapi mahu berkahwin tanpa mereka perlu membuat pinjaman persendirian di bank-bank.

10. Saya boleh membayar zakat pendapatan tanpa gagal


so, mcm mana kesederhanaan yang kita cari?


fikir-fikirlah.....



Thursday, August 27, 2009

Berapa kos pendidikan anak kita di universiti nanti?

Rasanya belum terlambat lagi untuk saya ucapkan selamat berpuasa kepada semua sahabat. Terlebih dahulu ingin saya memohon maaf, zahir dan batin, semoga segala amalan kita di sepanjang bulan Ramadan ni diterima oleh-NYA

Kehidupan adalah suatu yang kita tak dpt nak jangkakan. Rasanya sejak dari umur 11 tahun, puasa aku tak pernah miss, tapi tahun ni hari pertama puasa terpaksa buka awal sbb keadaan demam yang semakin tak kebah2. masuk hari ni dah 5 hari demam, Alhamdulillah ada sedikit penyusutan…

Ok, berbalik kepada tajuk atas, adakah kita sudah kenalpasti berapa kos pengajian

Cuba kita check semula, kos pengajian di peringkat ijazah di universiti tempatan.

IPTA/IPTS

Kos pengajian x semester (tahun 2000-2005)

Anggaran kasar kos sepanjang pengajian

UTM/UPM/UKM (Eng course)

RM 3,500 x 8

RM 28,000

UTP/UNITEN

(Eng course)

RM 11,500 x 8

RM 92,000

Ambil contoh, course engineering di UTM, kos pengajian sekarang ini adalah sekitar RM 28,000. PTPTN adalah suatu penyelesaian tapi untuk tempoh 18 tahun akan datang, kemudahan PTPTN mungkin ada, mungkin tidak, kerana sudah tentu masa tu semakin ramai yang nak PTPTN sedangkan keadaan fund tersebut sangat terhad (logik ke? Fikir2)

Sekiranya, saya ada seorang anak yang mungkin 18thn lagi akan menjejaki ke universiti tempatan, berapa kos yang mungkin pada ketika itu?

Umur anak tika ini, 3 bulan

Berdasarkan inflasi matawang Malaysia 4.5% setahun, inflasi untuk 18 thn akan datang (congak ringkas)

18 x 4.5 = 81, ini bermakna, kenaikan nilai / kos adalah 1.81 kali ganda daripada sekarang…

Enmm, berapa yek?

RM 28,000 x 1.81 = RM 50, 680….

Yup, RM50,680 kita kene sediakan untuk seorang anak semasa dia belajar di universiti tempatan, 18 thn akan datang…

Alhamdulillah, dah ramai orang kita yang kini dah fikir untuk simpan duit untuk anak mereka belajar kelak di menara gading, dan sebenarnya ramai jugak yang tak habis2 fikir bantuan/subsidi kerajaan akan datang bergolek semasa anak mereka nak daftar universiti nanti..

Ayuh lah akak, abang, berpijaklah pada bumi yang nyata, subsidi/bantuan kerajaan tu tak selama2nya ada.

So, apa yang harus kita buat sekarang?

Simpan duit, dan buat 1 TARGET berapa korang nak ada dalam simpanan anak tersebut. Tak kesahlah nak simpan kat mana, kat bank ke, dlm pelaburan hartanah ke, asb ke, tapi matlamat menyimpan tu kene betul2 clear…

Kalau kita selidik, Negara korea & jepun, alasan mereka tak ramai anak adalah mereka takut dgn kos pendidikan anak mereka. Setiap anak tu mmg ada rezeki dia masing2, tapi sebagai ibu bapa kitalah yang mencorakkan kehidupan anak kita. Seorang anak yang hidup di Iraq dan seorang hidup di Malaysia mestilah mempunyai kualiti pendidkan yang berbeza, ayah ibu yang berbeza, rezeki masing (faham tak maksud saya?) seorang anak itu mana mungkn akan berjaya sekiranya ibu bapanya tidak berfikir dahulu bagaimana kaedahnya untuk anak itu berjaya bila besar nanti…

Kenapa perlu simpan dalam insuran / takaful?

Kalau kita lihat semula, sebenarnya konsep menyimpan untuk dana pendidikan ini dah lama ada, saya boleh katakan sejak tahun 80-an lagi. Tapi hanya ramai kaum cina yang berbuat seperti ini.

Insuran/takaful bukannya satu2nya tool untuk menyimpan, banyak lagi kaedah lain kita boleh menyimpan dan mendapat pulangan yang lebih tinggi, tapi 1 perkara yang unik dan tiada ada ditempat lain kelebihan menyimpan dalam insuran/takaful adalah…

JAMINAN KEWANGAN SEKIRANYA BERLAKU SESUATU BENCANA..

Kalau kamu tak percaya, lihatlah system simpanan SSPN, kalau kita lihat balik, ada skim insuran sekiranya berlaku sesuatu kepada pembayar… Idea ini dah berbelas tahun (mungkin berpuluh tahun) telah di gunakan oleh syarikat insuran/takaful.

So, sekarang ni terpulanglah masing2 untuk dimana mereka harus menyimpan duit untuk tabungan universiti anak masing-masing. Tapi suka untuk saya ingatkan, don’t put every egg in one bucket.

Fikir-fikirlah…

Thursday, August 13, 2009

H1N1 Prudential tak cover?

(sila baca sampai habis utk elakkan kekeliruan)

pagi semalam aku di aju oleh seorg kawan(consider client jugak), agak kemarahan sbb kenapa prudential tak cover H1N1

Tapi nasib baik dia masih sehat... kalau tak sehat mana pulak dia nak tanya dgn nada yg agak garang pulak ek...

kdg2 soalan tak perlu di jawab dgn jawapan, tapi di jawab dgn soalan semula..

"kat mana pulak ko dgr cerita ni?"

"aku baca dlm surat khabar, berita.... Hospital swasta tak nak terima pesakit H1N1..."

ok, ini sebenarnya ada sedikit salah faham...
ini gara2, jump to conclusion, sbb biasanya org akan fikir

hospital swasta = insuran
(salah idea ni sebenarnya)...

hospital swasta & insuran adalah 2 organisasi yg berbeza.
tu sbb bukan semua hospital swasta panel prudential, only the best hospital panel prudential.. hehe

ok, berbalik dgn masalah di atas, kenyataan yg sebenar adalah..

" sebelum ni, Hospital swasta di larang menerima pesakit H1N1, hanya hospital kerajaan shj yg boleh terima pesakit H1N1, sbb pihak kerajaan nak kontrol dari segi track rekod, dll"...

actually, insuran (PRUDENTIAL ) cover UNTUK PENYAKIT H1N1,

cuma kalau masuk hospital kerajaan, bil hospital kene bayar dahulu dan claim kemudian.
Pampasan lain still boleh claim mcm biasa... contohnya, elaun hospital RM200/hari still claimable...

Tapi, sejak minggu lepas, hospital swasta telah di benarkan menerima pesakit H1N1...
Sebab 1 of client dari agency kami sekrg warded kat Colombia asia, seremban (Panel prudential)...
menjalani rawatan..

Special for all my client, please INFORM Me before you enter to the hospital (get warded),
sbb that is my job to service you...

Jaga Kesihatan, Jaga diri anda...

Have a great day..

Thursday, August 6, 2009

MRTA / MLTA & Pelaburan Hartanah


Korang semua dah beli rumah? Insya Allah ramai yg dah ada, so sesiapa yang belum beli tu, cepat2 lah buat pengiraan untuk beli rumah?


Gunakan kwsp,

kalau korang fikir rugi sbb rm kwsp tu dah berkurangan, ikut suka koranglah, sbb kwsp dividen Cuma 4.5% tahun lepas, sedangkan harga rumah naik 10-30% setahun.

Kenapa? Tak percaya ke?

Bila masa paling baik untuk beli? Enmm, tiada jawapan terbaik, tapi jawapan daripada aku…. Sekarang…….NOW….

Sbb so far aku belum dengar rumah harga jatuh, kecuali tempat jin bertandang jerr.


Ok, masa beli rumah, semua orang tahu apa itu MRTA. Moh sini aku cerita sikit..

MRTA , Mortgage Reduce Term Assurance

(Insuran berkurangan Gadaijanji bertempoh ), dalam bahasa melayu-nya lah…

MRTA kita bayar sekali sahaja, dan biasanya dia akan masukkan dalam bank loan rumah kita..

Untuk rumah berharga RM 200k, MRTA sekitar RM 8,000.

Tapi setelah campur interest 7.5% (Islamic home loan, fix rate), dalam tempoh 30thn, jumlah kesemuanya adalah RM18,000

Ini bermaksud, interest bank utk 30 tahun adalah RM10,000

Tapi tak apalah, sbb rumah tu kita nak duduk… (Mungkin sesetengah org akan fikir mcm tu)

Banyak dah bayar ni, So, apa pulak coverage yang ada?

MRTA adalah insuran / jaminan bayaran kepada pihak bank sekiranya berlaku sesuatu kepada si pembayar (sekiranya meninggal dunia / hilang upaya kekal / duduk atas kerusi roda selamanya)

Itu sahaja (FULL STOP)…

MRTA / MLTA ini di wajibkan, untuk mengelakkan aktiviti lelong rumah akibat kematian ketua keluarga / si pembayar , kalau tak mana nak duduk.. tak delah ada yg kene halau, kalau ikut prosedur yg sepatutnya.

Ok, so sekiranya berlaku bencana alam & kemalangan seperti ribut, tanah runtuh, kebakaran rumah, runtuh dll, ada tak cover by MRTA / MLTA?

SORRY, TAK ADA COVER BRO….

So, fahamkan polisi insuran/takaful tu, baca banyak kali dan fahamkan. Jangan asyik syok sendiri jerr, banyakkan bertanya… tanya dgn ejen insuran.

Kalau, nak tahu pasal cover bencana alam & kemalangan seperti ribut, tanah runtuh, kebakaran rumah, runtuh dll tu, korang kene ambik insuran lain, iaitu home insuran/ fire insurance…

Tak ramai org ambik home insuran, dan tak ramai ejen yg buat sbb agak leceh, termasuklah aku sendiri, hehe…

Aku tak ambik lagi sbb rumah tu aku belum dpt kunci, masih atas responsible pemaju.

So, sesapa yang tak ada insuran rumah/fire insuran tu, buat pengiraan budget sendiri. Sebab mcm aku masa kecik2 dulu, tak pernah terfikir yg rumah nenek aku & rumah pak cik aku boleh terbakar, nasib baik semua selamat.. masa terbakar tu rasa mcm pesta pulak, aku mmg tak boleh nak lupa.

Ok, bercerita pasal MLTA pulak…

MLTA-Mortgage Level Term Assurance.

(Insuran Paras Gadaijanji bertempoh ), dalam bahasa melayu-nya lah…

Berbanding dengan MRTA, MLTA boleh dibayar dengan kekerapan setahun, setengah tahun atau setiap 3 bulan atau setiap bulan. Bayar cash duit dari bank poket kita. Bukan dari masuk dalam home loan

Anggaran bayaran bulanan RM100 sebulan, coverage RM200k

(owner rumah = umur 27 thn, tidak merokok, tiada sakit kritikal, kerja tidak melibatkan mesin /bahaya)

Coverage flat RM200K, sekiranya ada claim, lebihan wang daripada bayaran rumah tu akan dapat kat pewaris.

sekiranya tak claim, ada sikit cash value, kdg2 dapat balik almost 100% apa yg kita bayar.

Sampai bila bayar? Enmm, sampai ke habis bayar rumah lah… Ha’ah, setiap bulan…

BUnyinya mcm tak best, sbb dah lah kene bayar duit bank, pastu kene bayar MLTA pulak..

Nanti dulu, don’t judge to quick, setiap tu ada kelebihan masing2…

Bagi aku, aku prefer no 2 sbb kalau kita lihat untuk tempoh panjang, pelan MLTA lagi best…

Dan lagi sbb aku ejen insuran, dapat komisen lebih, hehek…. (jgn marah ek)…


But in general, pelan MRTA tu bagus, bagi aku elok untuk rumah sendiri dan jenis org yang tak berapa nak ambik tau pasal cash flow diri sendiri (termasuk aku sebelum ni). MRTA cover tak cover sakit kritikal, tapi MLTA ada, MLTA bayaran akan free jika kene sakit kritikal

bayaran rumah juga boleh jadi free kalau kene sakit kritikal, tapi ini enhance plan (optional).

So, kalau nak buat pelaburan hartanah, aku advise ambik pelan MLTA. Sebab boleh transfer insuran MLTA ni dari satu rumah, ke rumah yang lain..

Contoh, kalau nak jual rumah lama, beli rumah baru, pelan MLTA ni just transfer aje. Kalau MRTA kene buat baru (kos MRTA lama tu hangus @ burn)



Mcm kes atas, kalau rumah berharga RM200k tu korang nak jual, contoh slps 6 bulan korang beli, RM8,000 yuran MRTA tu hangus… Syarikat insuran yg untung, korang pun untung jugak sbb dah jual rumah tu tapi takkan nak biarkan aje RM8,000 tu hangus..

Sbb kalau pelan MLTA, korang baru kene bayar rm600, pastu untuk rumah baru, just transfer aje.. beres… tak payah nak buat medical check up?

Medikal check up?


Yup, Nak apply MRTA ataupun MLTA, approve/di terima sementara korang sehat jerr, kalau org dah sakit, syarikat insuran dah tamau cover… tak pun insuran jadi mahal.

So, sesiapa yang belum ada rumah tu, belilah rumah cepat2, dan kalu dah beli, gunakan kebijaksanaan sama ada nak memilih pelan MRTA ataupun MLTA..

Ingat MLTA, ingat yassin..

No telefon ada kat side bar, any time can be consult you, almost free cost

sbb bayaran cuma segelas teh tarik.. hehe...

takkan tak boleh kot..

Sekian,

Selamat menuntut ilmu...


Related Posts with Thumbnails