Friday, October 22, 2010

pencuri pecah masuk rumah tenant denn kali ke-2

pada minggu lepas, Hari khamis, tiba2 wife tenant aku call...

dia tanya khabar, tapi suara agak kelam sikit.. dalam hati ada apa hal pulak ni? takkan pasal nak pujuk aku soh jual rumah yg depa sewa tu dekat magrib mcm ni... lain macam aje bunyinyer.. heheheh

tiba-tiba jerr dia kata... "bang, rumah kene pecah lagi lah... dia ikut rumah sebelah kiri pulak, dulu sebelah kanan.."..
adus, blur aku dibuatnya.... ish ish ish...
kali ni grill tu terus terbaring kat lantai...

tapi masa tu aku x dpt nk ke rumah tenant tersebut.. apa yg aku boleh buat, aku suruh buat report seperti yang lepas... yelah, masa tu anak aku tak berapa sehat.. kene plak aku dah separuh jalan ke senawang dr tempat keje aku, shah alam...
dalam perjalanan tu, aku rasa aku nak saman rm10juta kat developer @ Lebar daun... tukang grill tu pun ada kata, simen plaster rumah aku tu ada rapuh sikit masa dia install grill rumah aku tu..






kali ni modus operadi dia sama mcm yg lepas, pergi masuk rumah sebelah (semi D), bukak pagar wayar (time siang hari)...kopakkan tingkap & pecahkan kawasan bracket grill.. nampaknya kali ni mcm dah mudah sikit sbb dah ada pengalaman kot...

pencuri ni cuma sempat geledah rumah aje.. sbb barang berharga x de simpan dalam rumah. yang teruknya aku lah, kasi susah hati & kasi keluar duit utk repair grill ni..

sekilas pandangan aku, mamat yg pecah rumah ni nampak mcm dah terdesak.. sebab sebelum ni dia dpat curi tv & dvd player.. barang kemas & duit x dpt.. mungkin kali ni dia nk balas dendam sbb x dpt cari barang kemas & duit.. tv dah ganti yg biasa & jenis crt, xkan nk bawak keluar, nampak sgt kan.. hehe, kelakor pun ade..

hari berikutnya aku dtg ke rumah tenant aku tu, kebetulan pulak jiran dia tu client mesin rumput aku... kebetulan pulak rumah dia pon dah di kerjakan dek pencuri tu.. modus operadi yg sama pulak tu...
rumah abg A ni dia dah pasang alarm & cctv.. aku rasa nk pasang jugak lah, tapi kos dia yg buat aku terfikir..
cctv kos rm2000 (suroh org pasang)
alarm kos rm1200 (DIY)...

masa diskus2 tu dia ada kata, maybe boleh survey2 kat internet utk dpt alarm yg lebih murah.. aku terus terfikir jalan pasar punya.. dia kata maybe dlm rm500 boleh dpt yg ok (ok yg agak subjektif bagi aku)...

aku mmg mengidamkan alarm yg senang DIY, murah & reliable.. wujud x? aku yakin benda tu wujud... i perlukan somebody rekmenkan kat aku..
Brother A tu pun ada kata, cari alarm yg kalau ada org masuk rumah kita with unproper condition, alarm tu akan buat phone call ke kita, kalau x angkat ke wife pulak, pastu dia akan rotate smp ada org ankat.. pas tu terpulang pada kita utk kita pergi tgk ataupun panggil polis.. alarm ni perlukan talian telefon, x pun sim kad utk buat calling...

CCTV, mahalnya.. aku plan nak pasang dummy cctv, yg ada lampu & wayar...nampak mcm real...

so kalau korang ada pengalaman pasal pasang alarm ni, maybe bolehlah korang share kat aku.. kalau ada pengalaman saman developer, boleh lah share kat sini... kalau menag, nt aku kasi royalti 10%... banyak tu....

aku akan tahu sapa yg buat keje ni..tapi kene tunggu lama sikit.. jumpa kat padang.. padang apa? fikirlah sendiri..


keadaan rumah selepas repair...







jangan lupa ek, share sikit2 kat sini...

12 comments:

pokli said...

takziah bro

apa kata bro kunci kawasan rumah dengan ayat2 al quran spt surah yaasin ayat 9...."wajaalna mimbainiaidi him sada' wamin halfihim sadam fa aq sainahum fahum layub sirun"
baca di setiap penjuru pagar rumah kita....suruh penyewa amalkan....insya allah...kita mohon dengan ALLAH dgn bersungguh2

pokli said...

dengan izin allah....kepada dia kita datang dan kepada dia kita meminta pertolongan

faridz aswadi said...

Aku terpikir, kalau dapat tanamkan lagi dalam skru grill tu, sampai tembus keluar dinding dan ikat dengan skru jugak . Disebabkan kelemahan struktur dinding dia, kalau takat tanam dalam dinding sahaja, pencuri boleh pecahkan sahaja tempat ikat skru tu. Kita cuma boleh lambatkan sahaja, takde jaminan juga yang semua yang kita fikirkan betul2 selamat.

~tuah.rimbun~ said...

pokli---> thanks for the tips, Insya Allah nt saya akan info kat tenant & saya akan buat kat sana terus..

faris ---> aku pun terfikir nk tambah bracket kat rumah tu.. kasi sampai 20 bracket ke.. hehhe
ko ada idea x alarm sistem utk rumah yg murah tapi elok yg boleh aku dpt? igt nk pasang kat rumah aku sendiri la..

Matjoe said...

Sabarlah bro. Mungkin ni dugaan utk ngko. agree dgn faris, kalau hebat camner pun defense, kalau org xde, i cuma melambatkan usaha si pemecah masuk

www.tuanbri.com said...

aku suggest kena labur sikit duit..sebab kalau nak berjimat jugak, boleh jadi kena lagi..itu pendapat aku..sebab ini dah beberapa kali...utk yakinkan penyewa juga...


MachaFaris memang power, dah biasa buat kerja ini...

Matjoe said...

yasin, lama ko x update blog.

apa kata ko buat 1 entry pasal azam tahun 2011. boleh masuk contest aku:
CONTEST AZAM 2011

click link kat atas utk syarat2. byk hadiah utk dimenangi

www.tuanbri.com said...

Share dengan saya Azam Tahun 2011 anda!

Ada Hadiah menarik menanti anda!

Sila tinggalkan/share azam anda di :
www.TuanBri.Com

ben said...

kalau pakai dummy cctv.. xleh ke?

blackpeoplemeet said...

A converter corners a tragedy. A symptom clogs around her narrative. The glow rockets a sales fundamentalist behind an ownership. When can a collective instinct swallow? An anniversary highlight neglects the proportional beard. Can the pencil smoke the aged differential?

russianbrides said...

How will any pose authorize the chestnut arena? Marrage life twists a rectified cartoon within a circulating cheat. Marrage life hosts the cream over the viewer. Marrage life punts before a downstairs.

Mrs Rebecca said...

Perhatian

Sir / Madam

Kami menawarkan pinjaman dari jumlah minimum sebanyak 50,000.00 hingga 20 juta Euro, Dolar & Pound-sterling di REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM. Adakah anda sedang mencari pinjaman untuk semua jenis tujuan, Pinjaman Perniagaan, Pinjaman Peribadi, Gadai Janji, Pinjaman Kereta, Pinjaman Penyatuan Hutang, Pinjaman Tidak Bercagar, Modal Risiko, dan lain-lain ..

Anda berada di tempat yang betul Penyelesaian pinjaman anda! Saya seorang pemberi pinjaman swasta yang meminjamkan Individu dan Perniagaan pada kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%.

* Sekiranya anda sangat serius seperti saya, kami akan melakukan transaksi ini dengan 7 Hari Kerja Perbankan dari tarikh permulaan. Kami mempunyai Cawangan dan Rumah Clearing di beberapa negara seperti: Cawangan Turki, Cawangan United Kingdom, Cawangan Amerika Syarikat, Cabang Jepun, Cawangan Indonesia dan Afrika Selatan dan lain-lain,

NOTA: Minimum 1 tahun dan maksimum 20 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan. Pelanggan harus berusia di atas 35 tahun. Transaksi pinjaman ini adalah
Jaminan 100% untuk pelanggan yang serius.

Hubungi E-mel: rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails